شناسهٔ خبر: 78203 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جانشین پلیس راه ناجا خبر داد

الزام رانندگان اتوبوس به اعلام حضور در پاسگاه‌ پلیس از ۱۰ شب تا ۷ صبح

پاسگاه پلیس جانشین پلیس راه ناجا از همکاری با سازمان راهداری برای الزام اعلام حضور رانندگان اتوبوس از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح در پاسگاه‌های پلیس خبر داد و گفت: این کار با هدف کاهش سوانح برای اتوبوس‌ها انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایوب شرافتی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری این‌که سال ۹۵ حدود ۹۴ درصد ناوگان اتوبوس کشور به سامانه سپهتن مجهز شده‌اند، یادآور شد: بررسی فرآیند‌ها و تصادفات طی سه سال اخیر حاکی از آن است که تصادفات رانندگی اتوبوس‌ها در مقایسه با قبل از نصب سامانه سپهتن تقریباً ۳ برابر کاهش یافته است.

وی با تأکید بر این‌که با سامانه‌های هوشمند مخالف نیستیم، افزود: نصب سامانه‌های هوشمند روی وسایل نقلیه عمومی مسافربری، باربری و خودروهای شخصی قطعاًً علاوه بر کاهش تصادفات رانندگی باعث نظم‌بخشی به ترافیک و کاهش ترافیک می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه طی حدود ۴۰ روز اخیر تصادفات واژگونی و خروج از جاده اتوبوس‌ها افزایش یافته که طی بررسی‌های به عمل آمده عامل اصلی حدود ۵۳ درصد دلیل این سوانح خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است.

جانشین پلیس راه ناجا یادآور شد: سوانح مذکور بیشتر در ساعات بین ۱۲ شب تا ۶ صبح اتفاق افتاده است.

شرافتی با بیان این‌که هنوز سامانه‌های هوشمند قدرت تشخیص حالات و خستگی راننده را ندارد و نمی‌تواند آلارم‌های لازم را اعلام کند، اظهار کرد: این سامانه‌ها فعلاًً نمی‌توانند قبل از خستگی، از رانندگی راننده‌های اتوبوس جلوگیری کنند. از ا ین رو بر اساس توافق با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح اتوبوس‌ها در مقابل پاسگاه‌های پلیس رصد و کنترل می‌شوند.

وی گفت: این کار باعث می‌شود تا راننده از اتوبوس پیاده شده و به اصطلاح هوایی بخورد و مجدداً به رانندگی ادامه دهد.

وی با اشاره به این‌که فعلاًً تصمیم بر این گرفته شده که برای پیشگیری از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان این کار را انجام دهیم، افزود: در آینده نزدیک به سامانه -سپهتن- بر می‌گردیم و به هیچ عنوان منکر آن نیستیم.

جانشین پلیس راه ناجا  با تأکید بر این‌که در صورت عدم توقف رانندگان و مراجعه به پاسگاه‌های پلیس با آنها برخورد خواهد شد، اضافه کرد: این کار پلیس و سازمان راهداری قطعاًً به نفع مردم خواهد بود.